Csak ülsz...
Objektív: | Gépváz: | Film: | |||
---|---|---|---|---|---|
Érzékenység: | Expozíciós idõ: | Rekesz: |
Leírás: | Ahogy lerogytál ide fáradt bajok súlyaival a székre, ez a kompozíció a végleges : Kifejezőbbet művész nem találhat. Maradj csak így: - Te benned végre lesz méltó modellje a buzgó halálnak. |
---|
2006.06.26 16:47:40
Gondolkodom - tehát vagyok. De nem látom. Kicsit olyan, mint Endre kotonos dolgai. Meg van csinálva, ott a gondolat, de a megfogalmazás kisiskolás. Na nem technikailag, hanem stilisztikailag. Vagy mi.
2006.06.26 16:52:31
Váci Mihály: Csak ülsz......
Csak ülsz szoborként, zárt formákban,
öledben megnyugodva két kezed,
a ballábad szorosan át van
vetve a jobb felett.
A vállad megránduló görcsös ivvel
roggyan az öl fölé , ahogy
a mellbe-lőtt törött gerinccel
szive fölé csuklik s a földre rogy.
Ahogy lerogytál ide fáradt
bajok súlyaival a székre, ez
a kompozíció a végleges :
Kifejezőbbet művész nem találhat.
Maradj csak így: - Te benned végre lesz
méltó modellje a buzgó halálnak.
Szabadsághegy, 1958
Csak ülsz szoborként, zárt formákban,
öledben megnyugodva két kezed,
a ballábad szorosan át van
vetve a jobb felett.
A vállad megránduló görcsös ivvel
roggyan az öl fölé , ahogy
a mellbe-lőtt törött gerinccel
szive fölé csuklik s a földre rogy.
Ahogy lerogytál ide fáradt
bajok súlyaival a székre, ez
a kompozíció a végleges :
Kifejezőbbet művész nem találhat.
Maradj csak így: - Te benned végre lesz
méltó modellje a buzgó halálnak.
Szabadsághegy, 1958
2006.06.26 17:26:31
Hát én eztet a versezetet továbbra is erőteljesen a gáz és giccs és hatásnak vadászata c. határon erőteljesen átbukó szövegnek tartom, szerintem semmit nem lehet vele kezdeni, de ilyen didaktikusan "rá"-fotózni, "kifejezni" a "mondanivalóját" pláne nem kéne. Tehát kép és szöveg nekem erősen necces, viszont a kép önmagában sem túl érdekes, ha azt vesszük, elég lapos, érdektelen. Külön nem értem, de nem is merem érteni, hogy miért csupasz az alkarja és minek oda az a fehét kötés-féleség. Hát igen, érezni ugye itten a fény drámai izéjét, de azért ez nekem kevés. A pertóleumlámpát meg külön nem értem. Meg az egész, van egy farmeros, fiatal lány, bekötött karral, petróleumlámpával és váci miskával egybekötve, nekem az egész kimódolt, üres és erősen hatásvadász, de hatástalan. De a kiindulópont is rossz szerintem, mihályból szerintem nem lehet többet kihozni, hogy úgy mondjam. Kár azért. Ez a fénykezelés is erősen ismert, elcsépelt-féle dolog.
2006.06.26 17:41:42
Gyuri, vacimiskaval szembeni ellenerzeseidet ugyse tudom legyozni, de ez a vers szerintem egy igen szep es erzekletes portreja egy beteg, haldoklo embernek. Az pedig az en interpretaciom, hogy ez az ember eppen egy fiatal drogos lany.
Kimodoltsag. Hat igen, ez sajnos problemas. Ennek a szovegnek kulonbozo reszei, sok kulonbozo keppel elkeszultek az elmult fel evben (ez a fenti sem a vegleges valtozat) es voltak nagyon gazos valtozatok is, ezt en mar jonak tartom, bar tovabbra is foglalkoztat hogyan lehet jol interpretalni egy verset, hogyan tudom a ram gyakorolt hatasat kepekben feldolgozni...?
Kimodoltsag. Hat igen, ez sajnos problemas. Ennek a szovegnek kulonbozo reszei, sok kulonbozo keppel elkeszultek az elmult fel evben (ez a fenti sem a vegleges valtozat) es voltak nagyon gazos valtozatok is, ezt en mar jonak tartom, bar tovabbra is foglalkoztat hogyan lehet jol interpretalni egy verset, hogyan tudom a ram gyakorolt hatasat kepekben feldolgozni...?
2006.06.26 20:33:43
Hát nem tudom. Nem könnyű ez a vers illusztráció sem, ha egyáltalán illusztrációt szeretnél, de ezt a drog témát fotoval megfogni szerintem lehetetlen. Legalábbis ennyire direkt formában, studio korulmenyek kozott... En amugyis csak valami egeszen absztrakt formaban tudnam elkepzelni ezt a vers-foto hazasitast.
2006.06.26 22:16:10
Viseltes szókkal
vannak vidékek ahol a szerelem
akár a harmat az árnyékos helyen
tavasztól őszig őrizgeti magát
szerény hasonlat de illik rám s terád
félszeg is mint az iménti asszonánc
de időt-jelző mint arcunkon a ránc
vannak vidékek ahová nehezen
vagy el sem ér a környezetvédelem
kimossák sóid kasza is fenyeget
csupán a harmat táplálja gyökered
tisztások széle északos vízmosás
ha annak vennéd hát legyen vallomás
vannak vidékek ahol csak úgy lehet
megmaradnunk ha kezemben a kezed
és a viseltes szónak is hamva van
ha félárnyékban s ha nem is boldogan
száríthat szél és süthet hevet a nap
míg a harmatból egy csöppnyi megmarad
vannak vidékek ahol a szerelem
akár a harmat az árnyékos helyen
tavasztól őszig őrizgeti magát
szerény hasonlat de illik rám s terád
félszeg is mint az iménti asszonánc
de időt-jelző mint arcunkon a ránc
vannak vidékek ahová nehezen
vagy el sem ér a környezetvédelem
kimossák sóid kasza is fenyeget
csupán a harmat táplálja gyökered
tisztások széle északos vízmosás
ha annak vennéd hát legyen vallomás
vannak vidékek ahol csak úgy lehet
megmaradnunk ha kezemben a kezed
és a viseltes szónak is hamva van
ha félárnyékban s ha nem is boldogan
száríthat szél és süthet hevet a nap
míg a harmatból egy csöppnyi megmarad
2006.06.26 22:24:29
Ez költészet, olyan, amiről Váci Mihály soha nem is álmodhatott, nem hogy írni tudott volna ilyet, mint ez a Kányádi Sándoré. Nem akartam témájában hasonlót keresni, olvasd el egymás után a kettőt, aztán ha nem, hát nem.
2006.06.26 22:32:01
Az egyikbe beleborzongok a masik simogat. Mindketto hatassal van ram. A tobbi mar csak izles kerdese.
2006.06.26 22:49:47
Egyebkent legnagyobb kedvencem Nagy Laszlo Zold Angyala inkabb Kanyadihoz all kozelebb, de nem mindig vagyok olyan lirai-filozofikus hangulatban... neha jo mast is olvasni, raadasul a vilag borzalmairol nehez csorgo patakkal es oszi harmattal beszelni.
2006.06.26 23:04:25
Ezzel remélem nem azt akarod mondani, hogy Kányádi nem tudott hitelesen beszélni a világ borzalmairól. Nagy László is költészetet művelt, Váci csak verseket írogatott.
Vannak vidékek
vannak vidékek ahol
a fölösleges
kutya- s macskakölyköket
vízbe ölik vagy elevenen
eltemetik
de mielőtt még a szemük
kinyílt volna
de mielőtt még a szemük
kinyílt volna
Vannak vidékek
vannak vidékek ahol
a fölösleges
kutya- s macskakölyköket
vízbe ölik vagy elevenen
eltemetik
de mielőtt még a szemük
kinyílt volna
de mielőtt még a szemük
kinyílt volna
2006.06.26 23:06:12
ez így túl direkt szerintem. mármint iskolás. a világítás tetszik, jó, a kompozíció kicsit uncsi, de leginkább a koncepció sántít. nincs benne túl sok fotószerű. inkább szájbarágós a gondolkodásmódja. nincs benne játék, sejtetés. inkább olyan ez, mint egy elsőre jött gondolat lefényképezése. kiindulásnak jó, de tovább kellene gondolni, építeni, hogyan lehetne fotószerűbbé, árnyaltabbá, komplexebbé, izgalmasabbá tenni.
2006.06.26 23:19:34
pabo ezzel egyetertek, valoban iskolas kicsit, a studiokorulmenyeket meg szoknom kell. Rengeteg ido es energia megy el a technikaval, amit nem szeretek amikor fotozni akarok. A rutin talan majd segit ezen...
2006.06.26 23:29:06
pagrus, mostmar kivancsi vagyok tenyleg mi ez a vaci ellenes hangulat? Marmint mi az oka? Te is, Gyuri is... hol olvastatok? Iskolaban en nem hallottam rola, neten sincs tole szinte semmi, viszont van egy kotetem amit rongyosra olvastam es nem erzem gazosnak. Kicsit beteg es depresszios igen, dehat az miert baj?
2006.06.27 08:05:31
Nem jó a modell, vagy valami más gond volt. A világítás is olyan, hogy nem akarja a csajszit mutatni, az arc megvilágítása egyszerüen érthetetlen. A fény nem eléggé világít rá a lényegre, a csaj kézhajlata be van kötve, de kinézetre (még) nem (eléggé) drogos. Én szinte sötétben hagytam volna a modellt, csak a kezét hagytam volna megvilágítva. A bal kézben tartott fecskendő alig látszik, a jobb alkaron nincsenek szúrás nyomok. Nagyon mesterséges a beállítás, egy valódi drogos nem így néz ki.
2006.06.27 08:15:08
Tulajdonképp az első bökkenő, hogy túl steril, pláne a megszokott hasonló témakörökhöz. Mondjuk valami meghökkentő hátteret - rokokó karfás szék, stb. - kéne mellé tenni valahogy. A kompó sem igazán üt. A három fényfolt átló is, meg nem is, háromszög, meg nem is, szóval nem ül. A lányka viszont túl értelmes, értsd igen nagy önkontrollal néz a kamerába, ami szintén zavar. A vers meg mindegyik szép, de kicsit más, én Vácit és Nagy lászlót is rongyosra olvastam annó, ha megérem a nyugdíjat egy versilusztrációs anyagot feltétlen kéne csinálnom,de ahhoz idő és folyamatos benneélés kell a témában.
2006.06.27 08:44:31
Csak hallgatok, mint a sz..r a fuben. Ragodom, csocsalom...
Milanom! Sertodes ne essek, de sajna az van - szerintem -, amit talan Gyuri irt, hogy egy studios "tanulokepet" akartal feldobni egy, az akkori(?) hangulatodhoz illo (figyelem! NEM a kep hangulatahoz illo, hanem a Te hangulatodhoz illo!) verssel.
Onnantol kezdve allt helyre a rend nekem a kep es a vers kozt, amikor irod: a studiokorulmenyeket meg szoknod kell, es zavar a sok teknozas az alkotasban (meg is ertem). Innentol kezdve valt - szamomra - erthetove, hogy miert probaltad meg a verset "rahuzni" a kepre.
Javaslatom: az nincs! :))) Egyreszt en nem fotoztam meg studioban (valoszinuleg meg benabb lenek, mint Te), masreszt nem vagyok hiva e vers illusztracioknak: vagy vers, vagy foto - a ketto egyutt nekem (mag ha esetlen nagyon "magas szintu is") tul "iskolas", "belemagyarazo".
Karoly
Milanom! Sertodes ne essek, de sajna az van - szerintem -, amit talan Gyuri irt, hogy egy studios "tanulokepet" akartal feldobni egy, az akkori(?) hangulatodhoz illo (figyelem! NEM a kep hangulatahoz illo, hanem a Te hangulatodhoz illo!) verssel.
Onnantol kezdve allt helyre a rend nekem a kep es a vers kozt, amikor irod: a studiokorulmenyeket meg szoknod kell, es zavar a sok teknozas az alkotasban (meg is ertem). Innentol kezdve valt - szamomra - erthetove, hogy miert probaltad meg a verset "rahuzni" a kepre.
Javaslatom: az nincs! :))) Egyreszt en nem fotoztam meg studioban (valoszinuleg meg benabb lenek, mint Te), masreszt nem vagyok hiva e vers illusztracioknak: vagy vers, vagy foto - a ketto egyutt nekem (mag ha esetlen nagyon "magas szintu is") tul "iskolas", "belemagyarazo".
Karoly
2006.06.27 08:45:59
lenek = lennek
hiva = hive
e vers = a vers
mag = meg
a tobbi stimmel... :))) Bocs, nagyon nyomott itt a levego!
Karoly
hiva = hive
e vers = a vers
mag = meg
a tobbi stimmel... :))) Bocs, nagyon nyomott itt a levego!
Karoly
2006.06.27 09:24:57
Karoly, eloszor volt meg a vers, ahhoz keszult a kep. Bar most, hogy mondod, lehet, hogy forditva jobban mukodne a dolog... :o
2006.06.27 10:03:27
Azt akartam mar kerdezni Gyuritol meg tobbiektol is, hogy tulajdonkeppen ez a szoveg nem jo ezzel a keppel, vagy altalaban a "vershez kepet" dolog egy hamvaban holt otlet??
2006.06.27 10:29:26
En mar elmondtam a "magamet": nekem az utobbi, azaz vershez kepet nekem(!) nem tetszik.
Karoly
Karoly
2006.06.27 10:35:39
milán: a kép önmagában sem jó, modoros, konvencionális, lapos, és néha (lámpa) értelmetlen, a szöveggel együtt pláne rossz, mert a szöveg is rossz, illetve: nem rossz, csak közepes, didaktikus, érzelgős és elég üres. Szóval külön-külön, de együtt sem jók az elemek. Az külön értelmetlen és érthetetlen és didaktikus, hogy a lány "drogos". Hú, ezt stúdióban nagyon meg kell csinálni, hogy ez hihető legyen és rögtön lejöjjön. De az alapgondolatban van mégis a legnagyobb hiba, ez határoz meg mindent, illetve nem is hiba, hanem probléma, nehézség: verset illusztrálni, na ez húzós dolog, de ilyen direkten, ahogy itt megvalósult, azt nem lehet, valamit ki kell találni, bár nekem alapban kétségeim vannak bármiféle szöveg képpel való illusztrálásával, a szöveg lefordításával képre vagy vissza. Ez bonyolult és nehéz dolog és mindenhol borotvaélen izélsz, szóval én ebbe nem vágnék/vágtam volna bele a helyedben. Pl. lásd JózsefAttila versek megképesítése mostanság: a legtöbb cucc irtó vacak.
2006.06.27 10:37:00
Kicsit "túlokoskodjátok" az egészet, szerintem qva jó kép!
A beállítás és a fény pontosan szerkesztett, nincs mit hozzátenni. A modell arckifejezése, a kezében lebiggyedő fecskendő tökéletes, a testtartásában tök jól benne van a drogos ellazulás. Ennek teljesen jó ellenpontja a "studiós" strilitás, ez egy kicsit a "jól élünk, de nem tudjuk, h merre megyünk" hangulatot tükrözi. A lámpás a még pislákoló lelket szimbolizálja.
Szóval baba nagyon!
A beállítás és a fény pontosan szerkesztett, nincs mit hozzátenni. A modell arckifejezése, a kezében lebiggyedő fecskendő tökéletes, a testtartásában tök jól benne van a drogos ellazulás. Ennek teljesen jó ellenpontja a "studiós" strilitás, ez egy kicsit a "jól élünk, de nem tudjuk, h merre megyünk" hangulatot tükrözi. A lámpás a még pislákoló lelket szimbolizálja.
Szóval baba nagyon!
2006.06.27 11:12:17
Hát kiváncsi vagyok én arra a fotóra amelyik ezt a témát meg tudja fogni. Nekem hirtelen csak filmek jutnak eszembe mondjuk a trainspotting vagy a requiem for a dream, de hát azok filmek ez meg fotó. Pl. a requiem for a dream után én úgy éreztem magam mintha hátba vágtak volna szívlapáttal ez meg itt ilyen nagymama riogató oriaspalakat szeruseg, mar csak a szamlaszam meg a segits felirat hianyzik.
2006.06.27 11:23:47
Huuu, Bence! Nem semmi, amit nyomatsz! :)))
A dolog ott sem muxik, hogy ez a modell elegge dundi, es en meg nem lattam dundi drogost, pedig k..a sokat latni itt a metron/megallokban. (Persze attol meg lehet, hogy van.)
Karoly
A dolog ott sem muxik, hogy ez a modell elegge dundi, es en meg nem lattam dundi drogost, pedig k..a sokat latni itt a metron/megallokban. (Persze attol meg lehet, hogy van.)
Karoly
2006.06.27 11:26:02
Váci: szerintem nem csak ízlés kérdése, hogy vacak, de inkább középszerű és giccses. Váci politikai okokból hatalmasan túl volt értékelve anno, de valódi irodalomtörténészeknél, kritikusoknál akkor sem, a rendszerváltás után pedig nagyot puffant és eltűnt, de pl. a sokkal nagyobb Illyés is. 1996-os Hét évszázad magyar költői, 2600 oldal: 2 Váci vers, 2003 Magyar költészet antológiája, 1000 oldal: egy sem, és tanulmányok sem, és ez nem véletlen, vannak persze a közízlésben, irodalomértésben vakfoltok, de ez pl. nem az, nézd meg Pilinszkyt, Vast, Juhász Ferencet, Nagy Lászlót, Weörest stb., a kortársai közül: messze erősebbek. Vácit én hanyagolnám. Vagy nézd meg a kisebb mestereket akkor: Jékely, Zelk, Kálnoky: messze jobbak. Ja, ahogy Geri felhívta a figyelmemet, bocs, eddig nem vettem észre a fecskendőt, jézus, hát ez nekem sok, didakszis ezerrel.
2006.06.27 11:29:29
Nézd meg milán pl. ezt a Pilinszkyt, a Téli ég alatt címűt, amit hirtelen a "témába vágónak" érzek és elég klasszikusnak és közérthetőnek és azt kell mondjam, irgalmatlanul erősnek, bár meg-fotózni nem merném/tudnám/akarnám:
Fejem fölé a csillagok
jeges tüzet kavarnak,
az irgalmatlan ég alatt
hanyattdölök a falnak.
A szomorúság tétován
kicsordul árva számon.
Mivé is lett az anyatej?
Beszennyezem kabátom.
Akár a kő, olyan vagyok,
mindegy mi jön, csak jöjjön.
Oly engedelmes, jó leszek,
végig esem a földön.
Tovább nem ámitom magam,
nincsen ki megsegítsen,
nem vált meg semmi szenvedés,
nem véd meg semmi isten.
Ennél már semmi nem lehet
se egyszerűbb, se szörnyebb:
lassan megindulnak felém
a bibliai szörnyek.
Fejem fölé a csillagok
jeges tüzet kavarnak,
az irgalmatlan ég alatt
hanyattdölök a falnak.
A szomorúság tétován
kicsordul árva számon.
Mivé is lett az anyatej?
Beszennyezem kabátom.
Akár a kő, olyan vagyok,
mindegy mi jön, csak jöjjön.
Oly engedelmes, jó leszek,
végig esem a földön.
Tovább nem ámitom magam,
nincsen ki megsegítsen,
nem vált meg semmi szenvedés,
nem véd meg semmi isten.
Ennél már semmi nem lehet
se egyszerűbb, se szörnyebb:
lassan megindulnak felém
a bibliai szörnyek.
2006.06.27 11:45:05
Igen, mindezen vers-fotó problémákon túl ott van a drog-problem ábrázolás, én csak a trainspottingot láttam, hát ilyen szempontból hagy némi kívánnivalót. Szóval nehéz ügy, hogy ne legyen túl hatásvadász vagy leleplező vagy szánakozó vagy nyálas. Én azt látnám szívesen, ami tárgyszerű, objektív, száraz, leíró és mély, ám emellett ne legyen utálkozó, hanem "emberi". Hát ez mondjuk elég sok, az világos. De a legfőbb nekem, ne "kívülről" legyen a dolog ábrázolva, hogy a pali eltartja mintegy magától jó távolra a dolgot és mint egy különös rovart, leírja, lefényképezi a drogost. Pontosan, "belülről", nem sajnálkozva, de bizonyos megértéssel, valahogy így képzelem. De lehet, hogy tévedek.
2006.06.27 12:16:02
Károly: van. pll. asszem a kokainisták jellemzően felszednek magukra.
szerintem tutira meg lehet ezt jól csinálni, stúdióban is. miért ne lehetne? ezzel a fotóval az a gond, hogy csak a felszínt kapargatja. abszolút sztereotipikus, egyáltalán nem mutat mást, mint amit 100-ból 95 ember gondolna a "drogról". ha tényleg fontos a téma, milán, akkor mögé kellene menni, és kicsit a mélyére nézni, utánagondolni, és azt megfotózni. biztosra veszem, hogy látható lenne a különbség. de persze nem verseket kellene hozzá olvasni, hanem a drogos témát körbejárni. persze csak akkor, ha ez fontos neked.
szerintem tutira meg lehet ezt jól csinálni, stúdióban is. miért ne lehetne? ezzel a fotóval az a gond, hogy csak a felszínt kapargatja. abszolút sztereotipikus, egyáltalán nem mutat mást, mint amit 100-ból 95 ember gondolna a "drogról". ha tényleg fontos a téma, milán, akkor mögé kellene menni, és kicsit a mélyére nézni, utánagondolni, és azt megfotózni. biztosra veszem, hogy látható lenne a különbség. de persze nem verseket kellene hozzá olvasni, hanem a drogos témát körbejárni. persze csak akkor, ha ez fontos neked.
2006.06.27 12:52:29
Pabo: Lehet.
Nem vagyok kimuvelve a temaban. A kokaint is tuvel adjak be?
Karoly
Nem vagyok kimuvelve a temaban. A kokaint is tuvel adjak be?
Karoly
2006.06.27 14:32:09
Huuu, josok mindenre kellene reagalnom. Eloszor is a modell nem duci, hanem tok csini! :p
Geri, koszi, valoban valami ilyesmirol szolna ez lampa stb, ugyanakkor azt is megertem akinek tul szajbaragos. Gyuri, koszi a Pilinszky verset, nem ismertem de nagyon jo, beszerzek egy kotetet azt hiszem. :)
A vers-kep tarsitas erdekes tema, en is erzem, hogy nagyon meredek a dolog, ugyanakkor visszafele sem tudom elkepzelni a dolgot. Egy Balla Demeter vagy Mapplethorp csendeletrol lehetne olyasmit irni, ami visszaadja a kep hangulatat? Aligha. Akkor viszont, hogy van az, hogy van ket diszciplina, ami onmagaban kulon-kulon jol mukodik es megsem atjarhato?? Hat ebben sem hiszek! Inkabb valoszinu, hogy ha valamit olvasok, mar nehezen fogadom be rola a kepet, es ugyanigy egy keprol se szivesen olvasok utolag.
Vagy nem is tudom hol van itt a problema... miert nem mukodik a dolog??! :o
Geri, koszi, valoban valami ilyesmirol szolna ez lampa stb, ugyanakkor azt is megertem akinek tul szajbaragos. Gyuri, koszi a Pilinszky verset, nem ismertem de nagyon jo, beszerzek egy kotetet azt hiszem. :)
A vers-kep tarsitas erdekes tema, en is erzem, hogy nagyon meredek a dolog, ugyanakkor visszafele sem tudom elkepzelni a dolgot. Egy Balla Demeter vagy Mapplethorp csendeletrol lehetne olyasmit irni, ami visszaadja a kep hangulatat? Aligha. Akkor viszont, hogy van az, hogy van ket diszciplina, ami onmagaban kulon-kulon jol mukodik es megsem atjarhato?? Hat ebben sem hiszek! Inkabb valoszinu, hogy ha valamit olvasok, mar nehezen fogadom be rola a kepet, es ugyanigy egy keprol se szivesen olvasok utolag.
Vagy nem is tudom hol van itt a problema... miert nem mukodik a dolog??! :o
2006.06.27 14:46:24
milán, a fotó azért fotó és nem vers, mert más eszközökkel fejez ki, szükségképpen mást. regényt meg nem fotópapírra szokás írni, mert az is más. a vers és regény között médium tekintetében kisebb a különbség, mégsem szokás konvertálgatni a kettő között. persze valójában a vers a fotóhoz közel van, akárcsak a matematikához, amenyibben jelentést sűrírt. minél jobban és elegánsabban.
száz szónak is ezer a vége: fotóval más részeit tudod megragadni a "valóságnak", olyanokat, amiket nem lehet leírni, kimondani. persze, lehet próbálkozni. ha sikerül, az annyit tesz: rossz a kép. aki ezt felismeri, az nem is próbál egy az egyben átfogalmazni.
Károly: szeintem kis utcácskák formájában szokás felszippantani. tudod, hitelkártya, borotvapenge, kis csövecske.
száz szónak is ezer a vége: fotóval más részeit tudod megragadni a "valóságnak", olyanokat, amiket nem lehet leírni, kimondani. persze, lehet próbálkozni. ha sikerül, az annyit tesz: rossz a kép. aki ezt felismeri, az nem is próbál egy az egyben átfogalmazni.
Károly: szeintem kis utcácskák formájában szokás felszippantani. tudod, hitelkártya, borotvapenge, kis csövecske.
2006.06.27 14:58:40
Milan: akkor viszont meg rosszabb a kep. :)))
Mert hogy ez az allitolagos csini csaj nagyon ducinak nez ki ebben a beallitasban. Valszeg a farmer, a buggyos pulover, meg a rosszul allo draperia teszi. (Esetleg a vilagitas is?)
Karoly
Mert hogy ez az allitolagos csini csaj nagyon ducinak nez ki ebben a beallitasban. Valszeg a farmer, a buggyos pulover, meg a rosszul allo draperia teszi. (Esetleg a vilagitas is?)
Karoly
2006.06.27 15:05:47
Hihi, kis utcácskák, ez nagyon jó. Mennyi nyelvzseniális dolog manapság. Holott. Holott fúrnak. Amúgy pabonak igaza van, más területek, más dimenziókban mozog kép és szöveg, lehet velük mit kezdeni, egymásba metszeni vagy egymás ellenében, de nem egyszerű feladat és nem direkt egymáshoz/ra rendelés, annál bonyolultabb. Most pl. eszembe jut egy koncept: egy képsorozat és mindegyik képre jó vastagon ráírva a teljes felületre, mit ábrázol a kép, de úgy, hogy a kép szinte eltűnjön a felirat alatt. A felirat tehát szinte a semmit irná le, mert amit leír: nem látható, viszont mégsem semmit, mert a felirat is a kép része, tehát kvázi magát írja le, kellene leírnia, illetve a kép maga ez az aktus, hogy a leírás eltünteti a képet. paboval is beszéltünk anno ilyesmikről, képhez szöveg, vagy kép ellenében vagy kép és szövegnek semmi köze egymáshoz, de éppen ez az érdekes. Szóval ez a direkt illusztráció nem megy.
2006.06.27 15:07:55
Nekem nem duci a csaj, viszont ducinak tűnik amiatt, ahogy a fény a térdére, combjaira esik, attól elég vastagcombúnak tűnik.
2006.06.27 15:08:37
csgy: ez is jó ötlet. már el is képzeltem a Kerekes-portrét, amit elfed egy hatalmas félkövér felirat: KEREKES.
2006.06.27 15:10:56
Értem pabo, de mégse teljesen. Minden alkotásnak az a célja, hogy közöljön valamit, beszéljen valamiről. Ha azt mondom, hogy "ősz", lehet róla fotót, verset vagy filmet csinalni. Ha egymás mellé teszem a fotót, a verset és a filmet, akkor az már nem az őszről szól? És akkor a kép, a film vagy a vers rossz?
2006.06.27 15:22:06
nem. de egy kép/film vers nem tud csak "az ősz"-ről szólni. vagyis tud, de akkor iskolás lesz. a fenti képpel is pont ez a baj. ha jó, akkor más rétegek, tartalmak is ott figyelnek, méghozzá magáról a médiumról is. fény, idő, tér, vagy rímek, ritmika, hangrend, lejtés satöbbibi.
2006.06.27 15:23:08
merthogy az ősz is ezerféle. neked más, nekem más. ha csak azt nyomjuk bele a produktumba, amit egyezményesen az őszről gondolunk, akkor jobban járunk egy lexikonnal.
2006.06.27 15:25:11
milán: mondom én, hogy az alapoknál van a hiba. AZ alkotás nem közöl semmit, beszél valamiről a maga módján, de nem közöl valamit. Ha azt mondod, hogy ősz, max. válaszoltál egy kérdésre, hogy milyen évszak van, amúgy semmit sem mondtál. Az "őszt" nem lehet és nem is kell kifejezni. Ha valaki abból csinál művet, hogy "ősz" az lüke vagy naív művész. Senki, a művészet az nem az, hogy valamit ki akar fejezni a művész, ez a közfelfogás, de ez több, mint felületes, sőt nem is igaz. Az nem úgy van, hogy felmerül a közölnivaló és azt jó nagy körítéssel közlik. Ha valamit közölni lehet röviden, azt röviden is közlik, de a művészet éppen az, hogy nem lehet semmit "röviden" és véglegesen. A művészet a közlendő keresése, nem valaminek a közlése. A művész nem ajatollah, aki kinyilatkoztat. A Karamazov testvérek mit közöl? Le tudod írni, össze tudod foglalni? Tiziano férfi képmása, ami most Pesten van, mit közöl? Hogy a pali szép és érdekesen néz? Pilinszky itt mit közöl?
2006.06.27 15:26:38
Én már asszem láttam olyat amiről beszéltek, a vers szöveg multiexpozva a képpel. Engem em vágott földhöz.
Milán, szerintem az a baj, hogy ezek együtt nem erősitik hanem gyengitik egymást. A kép magyarázza szöveget, a szöveg a képet, igy aztán a nézőnek nem sok dolga marad. Nem marad tér a saját gondolatoknak ott van minden készen.
Milán, szerintem az a baj, hogy ezek együtt nem erősitik hanem gyengitik egymást. A kép magyarázza szöveget, a szöveg a képet, igy aztán a nézőnek nem sok dolga marad. Nem marad tér a saját gondolatoknak ott van minden készen.
2006.06.27 15:28:53
"A művészet a közlendő keresése, nem valaminek a közlése."
Ez tetszik! Használhatjuk ezt definiciónak? :) Ezt mondta valaki vagy te jöttél rá? Érdekes...
Ez tetszik! Használhatjuk ezt definiciónak? :) Ezt mondta valaki vagy te jöttél rá? Érdekes...
2006.06.27 15:30:46
A mű az szavakat, mondatokat vagy hangokat vagy márványt vagy bármi ilyesmit "közöl", a többi a te dolgod, hogy agyalj rajta, megkeress valami olyasmit, amit a művész is keresett és ennek a keresésnek egyik állomása az aktuális mű. Mit "közöl" a Goldberg-variációk? Mit közöl a pufók Mona Lisa? Én nem tom. Ha bármi közölne bármit, akkor arra záros időn belül rá lehetne jönni, mert azt remélem nem gondoljuk, hogy a művész isteni elmével bír, amihez nem érhet fel évszázadok emberi intelligenciája. Tehát, ha lenne közlés, lenne megfejtés, de nincs, minden egyes korszak mást lát, mást keres, mást fejt meg, nincs végső, nincs vég, mert nincs mit megfejteni, elképzelések, gondolatok és keresés, megoldás nincs. Pedig azt mondják Wittgensteinék, ha van kérdés, arra van válasz is, de a művészet olyan kérdés, amire nincs válasz, max. válaszok. Jó sok.
2006.06.27 15:31:57
bence, jol ertem, hogy ha olvasok egy verset es eszembe jut rola valami, amit lefotozok, akkor ez senkit nem erdekel? :)
2006.06.27 15:35:51
Hehe, az egyik kedvenc agytornám... :) Szóval engem is nagyon izgat a vers-fotó párhuzamok kidolgozása, meglelése, de attól még nem tudom, mit és hogyan kéne. Piszok nehéz ügy...
Persze, mást és máshogy mesél a két módszer. Ugyanakkor pont ez lenne benne a pláne: átugrani egy döntően önmagunk ellen emelt kerítést. Ugyanis szerintem az akadály nem a közvetítési módok alapvető tulajdonságaiból fakad, hanem a megszokott/elvárt alkalmazási sémákból.
Váci vs. Kányádi és tsai: tényleg nem VM a legnagyobb ász, sőt nálam a top(sok)-ba se fér be, de azért azt erős túlzásnak érzem, ahogy itt némelyek szólnak róla. A konkrét versről azt gondolom, hogy egész jó lehetne, ha nem akarna mindenképp szonett lenni. Nincs benne 14 sor.
Drogosról jó fotó: van, tehát lehet.
Persze, mást és máshogy mesél a két módszer. Ugyanakkor pont ez lenne benne a pláne: átugrani egy döntően önmagunk ellen emelt kerítést. Ugyanis szerintem az akadály nem a közvetítési módok alapvető tulajdonságaiból fakad, hanem a megszokott/elvárt alkalmazási sémákból.
Váci vs. Kányádi és tsai: tényleg nem VM a legnagyobb ász, sőt nálam a top(sok)-ba se fér be, de azért azt erős túlzásnak érzem, ahogy itt némelyek szólnak róla. A konkrét versről azt gondolom, hogy egész jó lehetne, ha nem akarna mindenképp szonett lenni. Nincs benne 14 sor.
Drogosról jó fotó: van, tehát lehet.
2006.06.27 15:39:34
bence: a 3 és 4-es mondatod abszolút és halálosan pontos itt, tökéletes knokaut hihi.
milán: amit írtam, nem idézet, de biztos, hogy más megfogalmazásban, hasonló értelemben van ilyesmi máshol. De a lényeg, hogy ezt végiggondolva nekem ez áll, ez érvényes dolognak tűnik, egy ideig, most, amíg nincs, ami ennek ellentmond. De szerintem azért ez elég nyilvánvaló. Minek írna Tolsztoj leó százezer oldalakat, meg baszom leírásokat, ha tudná, mit akar közölni? A filozófus az tudja, mit akar közölni, illetve, azt gondolja, hogy tudja és leírja, levezeti, és nagyjából hisz benne, amit felépített. Egy vers mit épít fel? És még: nagyjából a műv. úgy működik, hogy csinálod és sose vagy vele elégedett, megcsináltad és lépsz tovább, jobbik esetben, aki elégedett, annak kampó. Pl. József Attila folyton át-meg átírta a dolgait, rég kész verseket nyomda előtt át-meg át. Nincs végső megoldás, ezért nincs közlés sem, csak keresés, fogalmazási kísérletek, utak, segédvonalak, de nem megérkezés.
milán: amit írtam, nem idézet, de biztos, hogy más megfogalmazásban, hasonló értelemben van ilyesmi máshol. De a lényeg, hogy ezt végiggondolva nekem ez áll, ez érvényes dolognak tűnik, egy ideig, most, amíg nincs, ami ennek ellentmond. De szerintem azért ez elég nyilvánvaló. Minek írna Tolsztoj leó százezer oldalakat, meg baszom leírásokat, ha tudná, mit akar közölni? A filozófus az tudja, mit akar közölni, illetve, azt gondolja, hogy tudja és leírja, levezeti, és nagyjából hisz benne, amit felépített. Egy vers mit épít fel? És még: nagyjából a műv. úgy működik, hogy csinálod és sose vagy vele elégedett, megcsináltad és lépsz tovább, jobbik esetben, aki elégedett, annak kampó. Pl. József Attila folyton át-meg átírta a dolgait, rég kész verseket nyomda előtt át-meg át. Nincs végső megoldás, ezért nincs közlés sem, csak keresés, fogalmazási kísérletek, utak, segédvonalak, de nem megérkezés.
2006.06.27 15:46:55
Gyuri, ismered ezt a graffiti-poent: Jesus is the answer! (... but what is the question?) :)))
Szoval persze igazad van, hogy a mu nem egy konkret kobevesett, megkerdojelezhetetlen valami. Es persze, hogy valtozik es hogy a kozonseg fejeben kell, hogy osszealljon, tovabb mukodjon. De...
Nemtom lattad-e a brusszeli kiallitasrol feltett kepeket, amiket a listara kuldtem, azon belul is az utolso 3-ban a tanarok dijat elnyert sorozatot. Tegnap neztuk meg ujra egy ismerosommel es azon vitatkoztunk, hogy legyen-e benne a kepben minden "keszre sutve", hogy csak meg kelljen enni gyorsan, vagy ragodni kelljen rajta, sokszoros attetelen keresztul es filozofia es a tarsadalom, es muveszettorteneti melyesegek esatobbi. Esakkor az ismerosom elmondta, hogy mennyire felhaborodott, mikor Londonban egy femkarikat latott, ami a modern tarsadalom es a globalizacio problemait probalta szimbolizalni, valoszinuleg nem elegge "keszre sutott" formaban....
Szoval persze igazad van, hogy a mu nem egy konkret kobevesett, megkerdojelezhetetlen valami. Es persze, hogy valtozik es hogy a kozonseg fejeben kell, hogy osszealljon, tovabb mukodjon. De...
Nemtom lattad-e a brusszeli kiallitasrol feltett kepeket, amiket a listara kuldtem, azon belul is az utolso 3-ban a tanarok dijat elnyert sorozatot. Tegnap neztuk meg ujra egy ismerosommel es azon vitatkoztunk, hogy legyen-e benne a kepben minden "keszre sutve", hogy csak meg kelljen enni gyorsan, vagy ragodni kelljen rajta, sokszoros attetelen keresztul es filozofia es a tarsadalom, es muveszettorteneti melyesegek esatobbi. Esakkor az ismerosom elmondta, hogy mennyire felhaborodott, mikor Londonban egy femkarikat latott, ami a modern tarsadalom es a globalizacio problemait probalta szimbolizalni, valoszinuleg nem elegge "keszre sutott" formaban....
2006.06.27 15:59:09
Gabor! Mondtam en egy szoval is, hogy nem csinos? De ebben a megvilagitasban nekem nem kene. :)))
Karoly
Karoly
2006.06.27 16:09:39
Gyuri: Ha igazad van, az praktikusan azt jelenti, hogy lényegében csak egyféle "jó" alkotási folyamat létezik. Nanemár...
2006.06.27 16:20:22
Pedig az koztudott matematikai teny, hogy ha elegendo idot adunk neki, egy majom is le tudja gepelni a Haboru es beket. :)))
Ebbol pedig praktikusan :))) az kovetkezik, hogy minimum ketfele jo alkotasi folyamat letezik, hisz mindekettonek a vegeredmenye a teljes mu... Hihi!
Karoly
Ebbol pedig praktikusan :))) az kovetkezik, hogy minimum ketfele jo alkotasi folyamat letezik, hisz mindekettonek a vegeredmenye a teljes mu... Hihi!
Karoly
2006.06.27 16:27:02
Venyerin: ezt írtam többek közt: "De a lényeg, hogy ezt végiggondolva nekem ez áll, ez érvényes dolognak tűnik, egy ideig, most, amíg nincs, ami ennek ellentmond." Amikor az ember végiggondol egy problémát, elmond egy véleményt stb., akkor az egy kicsit csőszerű folyamat, szóval erős fókuszálás, azaz: nem lehet minden, de minden tényt figyelembe venni, összegezni, beépíteni. Meghát Gőte ugye, hogyis mongy, hogy szürke minden elmélet, az élet arany fája meg ződ!!!! Szóval én nyitott vagyok mindenféle ellentétes gyakorlatra, elméletre, csak éppen ezeket gondolom ebből a képből kiindulva. Meghát én nem főleg alkotási folyamatról beszéltem, csak mellékesen, nem mindenki JózsefAttila, valaki tutira készre fogalmaz, és utána soha nem javít, sok mindenféle van persze, csak JózsefAttila kapóra jött nekem ennek a gondolatnak a tárgyazása közben, másféle "csapásirányban" viszont más jönne kapóra tán. A lényeg, hogy a mű az nekem kérdés, nem válasz, kérdőjel, kísérlet, nem kifejezés, állítás.
2006.06.27 16:31:02
Gyuri egyebkent a kiallitason egy keppar volt:
klikk
De sejtem mar, hogy ezzel nem javitom, inkabb sulyosbitom a helyzetemet, mert a kepek nemcsak a szoveggel, hanem egymassal is kapcsolodnak... :)
klikk
De sejtem mar, hogy ezzel nem javitom, inkabb sulyosbitom a helyzetemet, mert a kepek nemcsak a szoveggel, hanem egymassal is kapcsolodnak... :)
2006.06.27 16:31:39
milán: melyik az utolsó három? Az operálós/ok? De az kettő? Ezt a listán se értettem, melyik a 3 utolsó?
2006.06.27 16:33:35
milán: láttam a cuccot a listán, a képpárt, a tulipányos hapsira is emlékszem, az jó kép, tulipányos szék nélkül ugye. De az egész így sem jobb nekem.
2006.06.27 16:39:54
Érdekes dolgok kerültek itt szóba.
"A művészet a közlendő keresése, nem valaminek a közlése."
Ez tetszik. Ezt nagyon így érzem. Különösen amikor verset írok. Valami van bennem. Érik, fejlődik. Ki akar jönni. És én keresem a formáját, keresem rá a szavakat. És ha szerencsés pillanatban vagyok, akkor sikerül körülírni. Ismétlem körül. De az másnak más lesz, vagy semmilyen, és máskor már nekem is más.
Szerintem nem igazán lehet jó versillusztrációt készíteni. Inkább egy, a vers által ihletett képet csinálni. De teljesen új úton, kizárva a sematikus kötődést, szabad asszociációval. És ezt itt nem érzem. És mint kép sem tetszik. És a drogosoknak nem kisebb tűjük van?
"A művészet a közlendő keresése, nem valaminek a közlése."
Ez tetszik. Ezt nagyon így érzem. Különösen amikor verset írok. Valami van bennem. Érik, fejlődik. Ki akar jönni. És én keresem a formáját, keresem rá a szavakat. És ha szerencsés pillanatban vagyok, akkor sikerül körülírni. Ismétlem körül. De az másnak más lesz, vagy semmilyen, és máskor már nekem is más.
Szerintem nem igazán lehet jó versillusztrációt készíteni. Inkább egy, a vers által ihletett képet csinálni. De teljesen új úton, kizárva a sematikus kötődést, szabad asszociációval. És ezt itt nem érzem. És mint kép sem tetszik. És a drogosoknak nem kisebb tűjük van?
2006.06.27 16:48:55
De, kisebb tujuk van, de nehogymar ebbe kossunk bele. Nyilvan a lany nem drogos csak modell, es nyilvan a petroleumlampa, nem vilagitoeszkoz a kepen es nyilvan a fecskendo egy szimbolum. Mondjuk lehetne drogambulancian mindenbol igazit fotozni, de az mar kepriport lenne, nem?
Gyuri, az utolso harom, az az utolso harom. Az oparalos sorozat az utolso. Az elotte levo az utolso elotti, ami az elott van, az a harmadik az utolsok kozul. Az van mellette, hogy "prix des professeurs" egyebkent... :)
Gyuri, az utolso harom, az az utolso harom. Az oparalos sorozat az utolso. Az elotte levo az utolso elotti, ami az elott van, az a harmadik az utolsok kozul. Az van mellette, hogy "prix des professeurs" egyebkent... :)
2006.06.27 16:55:44
milán: valamit félreértettem, utolsó három, díjnyertes képre gondoltam, na mindegy, akkor ezekből melyik is a díjnyertes cucc, azaz a díjnyertes sorozatból kép?
Ja, és itt egy kis olvasnivaló mindenkinek, valamikor nagy hatással volt ez rám, de most is nagyon szeretem Erdély Miklóst és a dolgait:
klikk
Érdemes elolvasni a szöveget és a "környezetét" is tán.
Ja, és itt egy kis olvasnivaló mindenkinek, valamikor nagy hatással volt ez rám, de most is nagyon szeretem Erdély Miklóst és a dolgait:
klikk
Érdemes elolvasni a szöveget és a "környezetét" is tán.
2006.06.27 16:58:04
Lévai Ádám, Szamódy Zsolt, Wéhner Tibor:
"A szellem láthatatlan lénnyé válása"
Ismeritek?
Grafika, fotó, szöveg.
Érdemes megnézni. Jó anyag.
"A szellem láthatatlan lénnyé válása"
Ismeritek?
Grafika, fotó, szöveg.
Érdemes megnézni. Jó anyag.
2006.06.27 16:59:27
Hüje vagyok, a legfontosabb, Erdélynek igen érdekes és jó fotói (is) vannak. És filmjei. És képei. És akciói. És versei. És művészeti írásai. Eléggé totális fickó volt. Holmi magyar reneszánsz izé Leonardó.
2006.06.27 17:07:36
Gyuri, az utolso a kozonsegdijas, az elotte levo a hallgatok altal legjobbnak itelt sorozatbol egy darab, az az elotti pedig a tanarok szerinti "legjobb", de vegulis ez most itt elegge mindegy, a mondanivalom lenyege a "keszresutes" szuksegessegenek dilemmaja volt, eshogy egy nehezen emesztheto kep a tanarok dijat kapta, mikozben a kozonseg nem tudja (akarja?) azt erteni/tovabbgondolni!?
2006.06.27 17:08:53
Egyebkent az is erdekes, hogy a kozonsegdijas egy korhazi mutetes sorozat lett, ami hat ugye meglehetosen Veszhelyzet es egyeb bulvaros, popcornos erzes...
2006.06.27 17:15:18
milán: itten szerintem nincs dilemma. Ha komolyan nyomod a művészetet, ha csak arra figyelsz, akkor direkte nem méricskélsz, nem tudsz méricskélni, hogy milyen lesz ennek a befogadása, hatása a közönségre és szerintem ilyen értelemben nem is módosítasz rajta. Szerintem keresed az érvényes, neked a legjobb megfogalmazást, de persze tudat alatt nemcsak magadnak, hanem a közöngégnek/hez is szólsz, az ember, hacsaknem hüje, nem ír csont-magának. Csinálsz valamit, mert azt akarod, hogy más is megnézze, más is tudjon róla. De komoly színvonalon nincs és nem is lehet méricskélni, készresüsse vagy ne süsse készre. Vannak közérthetőb, fogyszthatóbb és nehezebben felnyíló, kevésbé szélestömeg és közönségbarát művek, ennyi, mondjuk így kapásból nekem is a tanáros cucc tetszik, bár sokat nem látok belőle. Pl. Kafkát sem olvassa rongyá a néptömeg, de szerintem az egyik legnagyobb valami az irodalomban, vagy Proust, vagy Pilinszky vagy Webern. Ki hallgat Webernt? Szerintem kevesen, mégis...
2006.06.27 17:22:19
Szerintem pl. Leonardo sem szarakodott itten a közönséggel, meghogy készre, tökre elvadultan szarakodott egypár képpel egész életében, az Utósó vacsorát technikailag el is szarta. Pl. Leonardo befogadás szempontjából érdekes: mindenki ismeri, tudja, rá van cucpnva, különösen a hüje Davincsi kód után, jézus, mekkora ipar lett ebből, szóval tök népszerű stb., de szerintem valójában alig valaki ért belőle valamit is. Tehát mintha most ő készrefogalmazna, holott nem. Vagy Bach népszerűsége. Az abszolút készrefogalmazás az a giccs. Tudod, hogy mit akar és azt adod a tömegnek, ez a kommersz regény, film stb. Szerintem Halivúdban tökre matematikailag kiszámítják adott film/termék, mennyi népet/pénzet fog behozni, holott, ha nézed a filmet, jajdeszép, nemes, igaz, katartikus, még sírsz is, holott ugye mosópor. Mint a HarryPotter, jókis termék. Vagy a Davincsi. Szépen készresütve, lehet fogyasztani.
2006.06.27 17:41:46
Namost akkor megiscsak van dilemma, meghozza eleg regi es kozismert, azazhogy popkultura vagy elefantcsonttorony es retegmuveszet? Meghogy ha valami nem jut el senkihez akkor az letezik-e valojaban? Vagy forditva: ha valami sokmindenkihez eljut, az az adott muvesz vagy az adott tarsadalom muveszi kepessegeit jellemzi?
2006.06.27 17:43:34
Davincsi ugyben bevallom, hogy a klasszikus strucc taktikat alkalmazom es meglepoen jol vagyok vele, koszonom.
2006.06.27 19:33:24
OK, nem jo megfogalmazas, ertem alatt a befogadokeszseget a kulturara, reszvetelt a kortars muvesztekben, tajekozottsagot, erdeklodest, stb...
2006.06.27 19:41:37
igen értem csak ez megfoghatatlan...ugyertem sztem ezek feloldhatatlan ellentetek (popkultura kontra retegmuveszet) es azon tul hogyan mered (azt h milyen a tarsadalom befogadokepessege, tajekozottsaga stb)?Meg lehet e elni "igenyes" (es ezt ki hatarozza meg?) muveszetbol??Nemhiszem h ez jo merce...
2006.06.27 20:20:11
Mi köze van a magas vagy bármilyen m?vészetnek vagy bármilyen tevékenységnek a megélhetéshez? Az ember, ha már megszületett, éljen alanyi jogon. Vagy az már a --csgy szerint-- sosem volt aranykor?
2006.06.27 21:52:01
Úristen! mennyi betü! A nő inkább egy "aranylövés" utáni állapotot sugároz. A petroleumlámpa azért kell, mert "olyan szép a lángja".
2006.06.28 00:27:43
"Ha komolyan nyomod a művészetet"
Meg ha elég lazán nyomod az uránbányászatot, az lehet még nagyon tuti... :)
Meg ha elég lazán nyomod az uránbányászatot, az lehet még nagyon tuti... :)
2006.06.28 10:09:46
Venyerin: ezt nem értem. A "komolyan"-on azt értem: apait-anyait beleadsz, fontos a dolog, mindenestül benne vagy, és nemcsak pénzkeresés, nem közönségsikerhajhászás stb. Felőlem bárki csinálhatja "lazán" komolyan, a lényeg, hogy ne legyenek a dologgal mellékes céljai, tehát, hogy a dolog legyen a cél, az öncél. Szerintem ha uránbányászol is, nem lehet "lazán" csinálni, most nem felületesen értve a szót, érteni kell hozzá, oda kell figyelni, ilyenek. Szerintem nagy teljesítményt nem lehet "lazán" elérni. Véletlenül elsülhet ugyan a kapanyél is vagy mi, de nem hiszem, hogy ez jó cél. Lazán akkor lehet csinálni, ha kisujjadban van a dolog, ha volt előtte meló és van tehetség, akkor sokszor nagyon lazán jönnek a dolgok, a formák stb., de ez nem ugyanaz. A komolyság az a dologhoz való belső hozzáálás, nem valódi komolyság, fapofa, humortalanság, izzadtságos munka stb. Szerintem akkor vagy laza, ha uralod a terepet nagyjából, ha a technikai rész okés, megvan, ha nincsenek ilyen értelemben
2006.06.28 10:13:50
korlátaid. Mint a fociban, nézed a labda hálóba rúgása előtt a csatár fantasztikus testcselét, azt a lazaságot, eleganciát, könnyedtséget, persze, csak nem látod előtte a melót, amíg valaki idáig eljut. De eleve lazán nem llehet semmit sem elkezdeni, az hüjeség. Na mindegy. Nem olyan érdekes ez.
2006.06.28 10:34:59
Gyuri nezegettem ezeket az Erdely Miklos dolgokat eshat eleg erdekes. Valoban. Mi lett ezzel a fazonnal, el meg? Ez a rajziskola peldaul nagyon klassz dolog lehetett. Ugyanakkor a gorcsos avantgardizmus nem tudom vezet-e valahova. Ez az egyszeri, soha tobbe meg nem ismetelheto, mindig ujra elorefele torekves egyetlen emberen belul eleg frusztralo lehet, persze egy kozossegben igen hasznos.
Ez a tezis azt hiszem elegge jellemzo ra:
" Jelentôs alkotónak azt tartom, aki hozzájárult ahhoz, hogy a különbözô m?vészinek nevezett tevékenységekben ne legyen semmi közös."
Irja mindezt azutan, hogy ezt mondja:
"Azért tekinthetôek a különbözô m?fajok egyaránt m?vészetnek, mert ami bennük közös, az a lényegük."
Es ezzel le is nullazta az egesz muveszet fogalmat es nem is ertem pontosan innen hova lehet tovabb haladni, azazhogy mihez kezd az eletevel. Ezert is erdekelne mi lett vegul vele... Koszi a linkeket.
Ez a tezis azt hiszem elegge jellemzo ra:
" Jelentôs alkotónak azt tartom, aki hozzájárult ahhoz, hogy a különbözô m?vészinek nevezett tevékenységekben ne legyen semmi közös."
Irja mindezt azutan, hogy ezt mondja:
"Azért tekinthetôek a különbözô m?fajok egyaránt m?vészetnek, mert ami bennük közös, az a lényegük."
Es ezzel le is nullazta az egesz muveszet fogalmat es nem is ertem pontosan innen hova lehet tovabb haladni, azazhogy mihez kezd az eletevel. Ezert is erdekelne mi lett vegul vele... Koszi a linkeket.
2006.06.28 10:37:03
"Kertemben érik a
leveles dohány.
A líra: logika;
de nem tudomány."
kicsit modernebbül
"A nyelv hatalmasabb használóinál. És itt elenyé-
szik a fölény. A költészet: anómia.
Zsírkrétával vaktükörre krikszkrakszol
időtöltés végett az emberfia"
esetleg
"Ez voltam: vad veréb-szív,
de szelídíthető,
és ez-meg-az egyéb is,
s még Tandori Dezső."
Megpróbálhatom saját szavaimmal is, de nem lesz ilyen jó... :)
leveles dohány.
A líra: logika;
de nem tudomány."
kicsit modernebbül
"A nyelv hatalmasabb használóinál. És itt elenyé-
szik a fölény. A költészet: anómia.
Zsírkrétával vaktükörre krikszkrakszol
időtöltés végett az emberfia"
esetleg
"Ez voltam: vad veréb-szív,
de szelídíthető,
és ez-meg-az egyéb is,
s még Tandori Dezső."
Megpróbálhatom saját szavaimmal is, de nem lesz ilyen jó... :)
2006.06.28 10:43:30
Ez az Erdély kicsit olyan nekem, mint mondjuk a mostanság roppant divatops Hamvas.
A recept: találj ki egy nyílvánvalóan elérhetetlen célt, majd nézz le mindent és mindenkit, aki nem érte el, és közben töreked szöüntelenül és látványosan felé, hogy ne kelljen azzal az aprósággal törődnöd, hogy valójában magadat gyalázod egyfolytában...
A recept: találj ki egy nyílvánvalóan elérhetetlen célt, majd nézz le mindent és mindenkit, aki nem érte el, és közben töreked szöüntelenül és látványosan felé, hogy ne kelljen azzal az aprósággal törődnöd, hogy valójában magadat gyalázod egyfolytában...
2006.06.28 11:09:47
Korcsog Balázs? De jó, persze, Petri, Tandori, JózsefAttila abszolút kedvenceim. Viszont szerintem nem kéne személyeskedni Erdély kapcsán, vele, "nézz le mindent...", ez szerintem hüjeség. Én együtt-olvasom, együtt-látom az egészet, az irodalom különböző oldalait, szerintem Erdély irtó okos pali volt és bizonyos értelemben nagyon érdekes, amit elméleti dolgaiban csinált, sokat lehet tőle tanulni, de nyilván, nem ő a végső szó, mégha néha ő maga azt hiszi is. Hamvas szerintem már lecsengett, a rendszerváltáskor, viszonylag érthető okokból falták, ahogy Márait is, de mind a kettő szerintem nem annyira rossz, sőt egyáltalán nem az, mint amennyire divatosak. Mondjuk, személy szerint bennem pl. van egy hüje divatellenesség, és jusztsem olvasom/tam Márait, Hamvast (mondjuk tőle a Scientia Sacrát félig kiolvastam), de ez nem lényeges. Ja, Erdély már halott, 1928-1986. Mondjuk abszolút erős nekem, hogy milyen környezetben volt ő olyan, amilyen, lásd Kádár atyus és Lázás anyus.
2006.06.28 11:17:35
milán: a Marly-i tézisekben az a jó, mint Malevics fehér alapon fehér négyzetében: elvisz egy nullpontra egy viszonylag logikus levezetéssel, ahonnan aztán bárhova el lehet indulni, mint ahogy másutt mondja, a művészet üres jel, ez nekem jó, szabadság. Tehát itt is az, hogy nem kijelentés, nem állítás, hanem lehetőség, hely, üres tér. Éshát, amit a művészetfogalomról mond, az abszolút áll, Warhol, Duchamp után gyakorlatilag bármi lehet művészet, tehát a művészetfogalom kitágult, de olyannyira, hogy már nem jelent semmit, és ez vezet Erdély gondolatmenetéhez. Amúgy Erdély kedvenc "fegyvere" a paradoxon, az önellentmondás, a logikai ördöglakat és persze a möbius szalag. Nem kell ebből nagy ügyet csinálni, sok minden érdekes van a nap alatt, ha nem tetszik Erdély, hát istenem. Ő nekem pl. olyan mint a zenében Cage, sok érdekes gondolat, de pl. a zenéjét nem mindenki szereti, se a gondolatait.
2006.06.28 11:31:20
Divatellenesseg. Ezt tudod magyarazni vagy csak ugy zsigerileg valahogy?
Ha megengeded, akkor most a gondolatmenet kedveert teszek egy egyenlosegjelet a divat es a popkultura koze, meg akkor idekeverem meg Hollywoodot, meg azt is, hogy egy orszag popkulturaja mennyire jellemzo a tarsadalomra? Pl. japan filmek vs. hollywood? Eshogy akkor a muvesz csak egy reflekcioja a kornyezetenek avagy o maga formalja azt?? Es akkor ami a divat ellen megy, az a tobbseg igenyeit hagyja figyelmen kivul, akkor az megeroszakolja az adott kulturat?? Egyaltan van errol valami elfogadott definicio, hogy nemzeti kultura?? (Az az igazsag, hogy a Nemzeti Kulturalis Orokseg Miniszteriuma oldalan ilyesmirol nem beszelnek...klikk :)
Ha megengeded, akkor most a gondolatmenet kedveert teszek egy egyenlosegjelet a divat es a popkultura koze, meg akkor idekeverem meg Hollywoodot, meg azt is, hogy egy orszag popkulturaja mennyire jellemzo a tarsadalomra? Pl. japan filmek vs. hollywood? Eshogy akkor a muvesz csak egy reflekcioja a kornyezetenek avagy o maga formalja azt?? Es akkor ami a divat ellen megy, az a tobbseg igenyeit hagyja figyelmen kivul, akkor az megeroszakolja az adott kulturat?? Egyaltan van errol valami elfogadott definicio, hogy nemzeti kultura?? (Az az igazsag, hogy a Nemzeti Kulturalis Orokseg Miniszteriuma oldalan ilyesmirol nem beszelnek...klikk :)
2006.06.28 11:38:59
Milan: NKOM :)))
Es ezzel pillanatok alatt lerantottad a sarba az egesz elmelkedest. :)))
Karoly
Es ezzel pillanatok alatt lerantottad a sarba az egesz elmelkedest. :)))
Karoly
2006.06.28 11:40:21
Gyuri: Ez meg a másik véglet, ezt se szeretem. :)
Nem hiszem, hogy egzaktul definiálni kell (vagy lehet), hogy mi a művészet. De az se megoldás, hogy akkor bármi az, mert ez egyben a fogalom feleslegességét jalantené, ami meg nyílván nem stimmol, hiszen nagyon is használjuk.
Jól elkalandoztunk a képtől... Az a helyzet, hogy nekem se tetszik, továbbra se.
Nem hiszem, hogy egzaktul definiálni kell (vagy lehet), hogy mi a művészet. De az se megoldás, hogy akkor bármi az, mert ez egyben a fogalom feleslegességét jalantené, ami meg nyílván nem stimmol, hiszen nagyon is használjuk.
Jól elkalandoztunk a képtől... Az a helyzet, hogy nekem se tetszik, továbbra se.
2006.06.28 11:46:03
Karoly, hat igen ez egy fricska azoknak akik ott ulnek es semmi kapcsolatuk nincs azokkal akik folott ulnek.
Anarchiat akarok! De legalabbis civil kormanyzast! :)
Anarchiat akarok! De legalabbis civil kormanyzast! :)
2006.06.28 12:33:24
Divatell: ez olyan ösztönös-féle nálam, vannak/voltak mindig is eléggé polgárpukk hajlamaim, és sose szerettem arra menni, amerre sokan, avantgard, hát bevallom, nagy hatással volt rám mindig is, csináltam is ilyeset (ez itt a reklám helye hihi, ha valakit érdekel, szívesen ajándékozok 1994-es első kötetemből, a klondájk: egymillió fallikus csillogás című opusból, még maradt szerzői példányom hihi, pabot más sújtottam ezel le hihi), szóval a divatell tán ebből, mostanság azonban szociológusabb szemmel próbálom nézni a dolgokat és megnézni, elolvasni, beleolvasni, mi a fene tetszik olyan nagyon széles e világban, szóval Davincsi kódból 20 oldalig bírtam, HarryPotter első kötet megvolt, és a filmek is, azok egész szórakoztatóak, mondjuk Máraiba belekezdtem, de továbbra sem csípem. Ilyen elitmagas kontra popu kultúra izébe nem mennék most bele, se nköm-be hihi. Szerintem nincs erőszak, vannak népszerűbb és kevésbé népszerű művek, ennyi, lehet válogatni, ez jó, a többi fölös teória.
2006.06.28 12:38:42
Éshát a műművész utánaismegy, de alakítja a világot, ez igy természetes. És mi az, hogy többség igényei? A többség nem is tud arról, hogy igényei lennének és hogy milyenek. De a művészet nem is igénykielégítés, és kiszolgálás: ami ilyen az a kommersz, a giccs, de az nem műművészet. Az igény az mindig visszamenőleg derül ki. A csillagok háborúja előtt volt szerinted pont egy ilyen igény egy pont olyan cuccra, mint a filmek és ezt az alkotók, mint valami sámánik, kitalálták? vagy volt igény a harry Potterre? Ezt az igény izét úgy lehetne, hogy statisztika, körkérdés, de minél nagyobb szeletből: mit szeretne látni az ember, írja le pontosan, és akkor összesíted és egy faszi megcsinálja: tutira nem fog senkinek tetszeni és főleg nem lesz benne semmi új, csak régi filmek, emlékek mixelése. Volt igény pl. a Mátrixra? Ez csak utóbb derülhet ki, akkor megmár nem az igazi azért. Ez az igény-dolog nagyon spekulatív és nem is igaz.
2006.06.28 12:43:13
Venyerin: szerintem marha sok totál üres és felesleges szót használunk, sőt a szavaink nagy része pont ilyen, de ez nem baj, de ez viszont nem érv az ellen, hogy a művészetfogalom, ha végiggondoljuk, tök üres, de persze mindenki azzal tölti ki ezt az ürességet, amivel épp akarja, ami épp az ízlése, vágya, akarata. Tehát olyan (virtuálisan) üres cucc, ami, ahonnan názzük, attól függően mindig mással van/lehet tele. Hisz ezért lehetséges továbbra is a művészet, ezért lehet mindig valami újat akotni, bár persze, van, aki szerint nem, de mindegy. Ha a cucc "meglenne", akkor nem lehetne tovább művészet, változás, újítás, mert akkor mindig ugyanabban tocsognánk.
2006.06.28 12:55:58
Csgy: Márai Füveskönyve és a Gyetyák csonkig égnek volt a kezembe de sztem borzalmas. A gyertyák még csak csak olvasható de a Füveskönyv olyan szinten ellentétes tartalmú mint a címe hogy az iszonyat...jobb lenne a Méregcseppek cím hozzá ... Nem értem mit esznek rajta?!...Nagyon nem. (tök jó amiket írtál! ((ja, és múltkori kérdéseidre válaszoltam ám azért csak dolgoznom kellett:-( )) )
2006.06.28 13:10:55
meszesz: Persze, olvastam, hogy válaszoltál, kösz, csak nem akartam ottan tovább bonyolódni, meg azt hittem, mert olyasmit írtál, hogy elutazol, mondom, akkor pláne nem sok értelme.
2006.06.28 13:20:35
A felesleges szavakról: Egyre jobban tetszik a fenti idézet Petritől...
Szegény Wittgenstein rendesen beleőrült a kérdéskörbe, én meg nem akarom követni, úgyhogy hajlamos vagyok az egyszerűsítő és/vagy misztifikáló megoldásokra. :)
A divatról és a divatellenességről: Nincs egy divat, sok duvat van. Innentől nincs egy divatellenesség se. Vannak körök, ahol Márai a divat, vannak, ahol Wass, vannak, ahol a Herr Reporter, és vannak, ahol Erdély Miklós reggelire, Feyerabend ebédre és ehhez estére független üzbég film dukál, jeges gaspachoval. Mind ellen? Van ennek értelme?
Kérdem ezt úgy, hogy bennem is van egy jó adag ebből. Talán szeretek (szeretnék) különbözni, fene tudja.
Az újat alkotás kényszere: na ez szívás. Túl jól dokumentálunk hozzá az utóbbi évszázadokban. :))
Kedvenc abszurditásom: kell csinálni egy abszolút elcsépelt valamit, majd módszeresen kiirtani az összes fellelhető előzményét. Így ugye újat alkottunk, úgy, ahogy még senki...
Szegény Wittgenstein rendesen beleőrült a kérdéskörbe, én meg nem akarom követni, úgyhogy hajlamos vagyok az egyszerűsítő és/vagy misztifikáló megoldásokra. :)
A divatról és a divatellenességről: Nincs egy divat, sok duvat van. Innentől nincs egy divatellenesség se. Vannak körök, ahol Márai a divat, vannak, ahol Wass, vannak, ahol a Herr Reporter, és vannak, ahol Erdély Miklós reggelire, Feyerabend ebédre és ehhez estére független üzbég film dukál, jeges gaspachoval. Mind ellen? Van ennek értelme?
Kérdem ezt úgy, hogy bennem is van egy jó adag ebből. Talán szeretek (szeretnék) különbözni, fene tudja.
Az újat alkotás kényszere: na ez szívás. Túl jól dokumentálunk hozzá az utóbbi évszázadokban. :))
Kedvenc abszurditásom: kell csinálni egy abszolút elcsépelt valamit, majd módszeresen kiirtani az összes fellelhető előzményét. Így ugye újat alkottunk, úgy, ahogy még senki...
2006.06.28 13:39:13
csgy: ok! (huuu megnyugtattál már azt hittem annyira túltoltam a szövegelést h mindenkinek elege lett belőlem:-) ((csak hazametróztam a munkaheléyemről)) )
Venyerin: hm...én is utálom a "divatot" ... de akkor... divat divatellenesnek lenni = 22-es csapdája, mert miközben Különbözni vágyunk, hasonlóságot keresünk (a legtöbb barátság alapja a hasonló vélemény vmiről) így ami elől azt hiszzük hogy menekülünk pont az ad megnyugvást!?!!
Venyerin: hm...én is utálom a "divatot" ... de akkor... divat divatellenesnek lenni = 22-es csapdája, mert miközben Különbözni vágyunk, hasonlóságot keresünk (a legtöbb barátság alapja a hasonló vélemény vmiről) így ami elől azt hiszzük hogy menekülünk pont az ad megnyugvást!?!!
2006.06.28 13:40:46
Hihi, eszembe jutott ez a kicsavarás: amiről nem lehet beszélni, arról nem lehet hallgatni. Éshát valóban, sokféle divat van, én konkrétan a nagyobb, közönségtömegesebb divatokra gondolok, hogy valamira konkrétan tömegek izgulnak rá, és engem érdekel, miért, ellenesség szerintem már nincs benne, merthát valóban, hüjeség, a valóság olyan, amilyen, meg szeretném érteni, mégha az ízlésem más is, de bezárkózni a saját világba, ízlésbe egy idő után unalmas. Éshát igen, az ember szeretne különbözni, azért kapálóz'.
Hihi, az jó ötlet, kiirtani az előzményeket, csak ez olyan, hogy írsz egy egysorost kábé, és egész életedben irthatod az előrményeit. Mint a pókfonál, meghúzod, és jön az egész, megy szét az egész miskulancia. Meghát a divathoz visszatérve: pl. Eco divatos volt nagyon és tán most is az, világsiker, ennek ellenére én szeretem és szerintem jó, a Rózsa nevét szeretem a legjobban, de a Fukóinga is klassz, de az esszéi is. Noha. Noha. Vannak ilyenek.
Hihi, az jó ötlet, kiirtani az előzményeket, csak ez olyan, hogy írsz egy egysorost kábé, és egész életedben irthatod az előrményeit. Mint a pókfonál, meghúzod, és jön az egész, megy szét az egész miskulancia. Meghát a divathoz visszatérve: pl. Eco divatos volt nagyon és tán most is az, világsiker, ennek ellenére én szeretem és szerintem jó, a Rózsa nevét szeretem a legjobban, de a Fukóinga is klassz, de az esszéi is. Noha. Noha. Vannak ilyenek.
2006.06.28 14:55:09
Marquez nekem nem jon be. Nagyon nem. Se a szaz ev se ez az egesz Buena Vista social club, kuba/latin feeling kicsit se. Nemtom.
2006.06.28 15:06:01
Nevessetek ki, kopjetek le, de nekem Marquez is bejon, meg Eco is.
Na es persze Rejto is, ha mar ideztem. :)))
Harry Potter, meg a Csillagok haboruja viszont tok e'go".
Ja, es mondjatok mar meg vegre, ki volt a nagy Levin?!
Karoly
Na es persze Rejto is, ha mar ideztem. :)))
Harry Potter, meg a Csillagok haboruja viszont tok e'go".
Ja, es mondjatok mar meg vegre, ki volt a nagy Levin?!
Karoly
2006.06.28 15:26:47
Ne ugrasson!... Azt akarja mondani, hogy nem tudja, ki volt Levin?... Mit mesél ilyent?
2006.06.28 15:33:30
Azer' le kopj le! :)))
("Az őrvezető teljesítette a kérésemet. Leköpött, és elmondta, hogy ki volt Levin")
Karoly
("Az őrvezető teljesítette a kérésemet. Leköpött, és elmondta, hogy ki volt Levin")
Karoly
2006.06.28 15:45:31
Persze, Márkez is kiváló, Rejtő egyenesen zseniális, abszolút alapmű, szerintem minden könyvét legalább 6-szor elolvastam hihi, már a jobbakat. És akkor még nem beszéltünk Hammett-ről, Chandlerről, főleg őróla. De Agáta Kriszti is nagyon príma. Megmég sokminden.
2006.06.28 16:23:56
milán: akkor Mario Vargas Llosatól megőrülnél...:-) Ő még nekem is SOK! (igaz csak egyszer probaltam de beletelt fel ev mire vegig birtam ragni magam a konyvon...es bar nagggyon jo a vege de ami elotte van! huh...)
Márqeztől a Tábornok útvesztője a kedvencem az pedig nagyon nem hasonlít a sztárolt regényeihez igaz nekem a buena v s c is bejon:-) ill a novellái...erről jut eszembe:
klikk
komolyan kérlek ezt olvasd el és írj róla annyit hogy ok vagy ez sem!!!!!!!Rövid lécci lécci léccccciiiii!
Márqeztől a Tábornok útvesztője a kedvencem az pedig nagyon nem hasonlít a sztárolt regényeihez igaz nekem a buena v s c is bejon:-) ill a novellái...erről jut eszembe:
klikk
komolyan kérlek ezt olvasd el és írj róla annyit hogy ok vagy ez sem!!!!!!!Rövid lécci lécci léccccciiiii!
2006.06.28 16:32:55
Csak Vonnegut, h nélkül. Amúgy novellák nekem sincsenek, sajna. De a regényei is rövidkék... :)
2006.06.28 16:36:17
Nekem csak a Macskabolcso, az Ej anyank, meg ha jol emlekszem, az Otos szamu vagohid van meg.
Ja, es h nelkul van meg. :)))
Karoly
Ja, es h nelkul van meg. :)))
Karoly
2006.06.28 17:38:16
klikk
Ez jó. Beleborzongtam.
Rengeteg ilyen történet van a fejemben. Kár, hogy egy csomót már megírtak...
Ez jó. Beleborzongtam.
Rengeteg ilyen történet van a fejemben. Kár, hogy egy csomót már megírtak...
2006.06.28 17:59:39
A bajnokok reggelijenek van egy angol kiadasa amin th-val irjak a googli szerint...ugylatszik kulfoldi nevek helyesirasaban a googlera nem tamaszkodhatok!!!!!??...Mindenesetre elnezest az elirasert!
A Majomház vagy Majmok háza (?) c kötet tartalmaz novellákat amit az író saját bevallása szerint csak azért írt h éljen valamiből de nem tartja jóknak...egyszer adták ki magyarul de sajnos nem az egészet és egyszer volt szerencsém lapozgatni...nekem nagyon bejött!!!!Azóta remeénykedem h meg tudom majd egyszer szerezni a teljes kötetet...akár angolul is csak láthatnám!
A Majomház vagy Majmok háza (?) c kötet tartalmaz novellákat amit az író saját bevallása szerint csak azért írt h éljen valamiből de nem tartja jóknak...egyszer adták ki magyarul de sajnos nem az egészet és egyszer volt szerencsém lapozgatni...nekem nagyon bejött!!!!Azóta remeénykedem h meg tudom majd egyszer szerezni a teljes kötetet...akár angolul is csak láthatnám!
2006.06.28 18:07:11
Márk: örülök h tetszett van még néhány ilyen novella meg még vadászok is rá! Rengeteg ilyen történet....hú hallod irigyellek...én még a megfogalmazását is keresem a "történeteimnek":-) (és tényleg micsoda "hátrány" h ennyi jó író van már de állítógal az nem rossz ha vki epigonként kezdi (Örkény(!) pl...) szóval csak hajrá!!!)
2006.06.28 21:20:53
meszesz, elolvastam, es nem jott be. Tul szimpla tortenet. Valosagosnak hihetetlen, szurrealisnak meg tul valosagos. Es minek a sok dugas, meg pisiles? Valahogy egyetlen impulzusra epit az egesz. Hasonlit erre a kepemre itt fent, ahogy Gyuri irta, hatasvadasz, de hatastalan. :)
2006.06.28 21:31:29
hát jó...:-) mindenesetre kösz a véleményezést kíváncsi voltam! (M.nél a pisilés központi téma, nincs nélküle egy történet sem... (?:-)) )
2006.06.28 22:00:48
Hat az en nagy irodalmi szakvelemenyemet a kalapod melle tuzheted. Ha mar erzelmek, meg emberi sorsok abrazolasa, akkor a fenti Marquez helyett javaslom Jokai Anna: Ne feljetek kotetet. Igaz hosszabb, de tartalmasabb is ennel. :)
2006.06.29 11:00:31
no azért az nagy gáz volna ha egy kötet nem lenne tartalmasabb egy novellánál... nem?....(Igaz itt Örkényt ne vegyük számításba) Mindenesetre M. nem emberi sorsokat ír meg szvsz hanem azt a ködös buja élhetetlen és mégis szeretett mítikus világgal kevert "relatív valóságot" ami a 6-8 éves kisfiúban (saját magában) lenyomatként leképeződött és meg is maradt...Sztem Ő ettől jó... Egy olyan gyermeki képet tud kirajzolni (azaz történeteket amiket egy kisfiú szemén gondolatain át fog fel) stílusban érzelemben ami elképesztően idegen. (nem teljesen jó a megfogalmazásom arra amit gondolok de nem jön jobb)
Emeri sorsokról a legutóbbi nagyon ütős élményem Szántó Piroska egy-két novellája és hát igen....van az egyikben egyetlen mondatba bedobott kis szó ami önmagában annyi érzelmet indulatot jelez jelöl hogy regények szólhatnának róla...Az ajánlást megjegyzem magamnak köszi!
Emeri sorsokról a legutóbbi nagyon ütős élményem Szántó Piroska egy-két novellája és hát igen....van az egyikben egyetlen mondatba bedobott kis szó ami önmagában annyi érzelmet indulatot jelez jelöl hogy regények szólhatnának róla...Az ajánlást megjegyzem magamnak köszi!
2006.06.29 11:41:47
Komolyan. Ez a kodos buja gyermeki valosag, ami nehol mar inkabb alpari, mint buja. Nem tudom. Engem inkabb taszit, de legalabbis nem szorakoztat.
2006.06.29 11:51:50
Engem sokkal jobban megfog benne h annak ellenére amit írsz (és igaz!) mégis ennek az egésznek a szeretete kúszik a sorok közé...(ami szórakoztató (nekem) az az európai gondolkodástól eltérő mitoszok összefonódása a valósággal)
Mindenesetre nem győzködni akarlak /én az Édes Annát nem tudtam elolvasni mert a benne létrejövő világ annyira taszított h kiborultam. Elismerem hogy remek könyv meg minden de felfordul a gyomrom tőle (és ezzel elérte az egyik célját is a könyv valszeg vagyis remekül van megírva)/
Mindenesetre nem győzködni akarlak /én az Édes Annát nem tudtam elolvasni mert a benne létrejövő világ annyira taszított h kiborultam. Elismerem hogy remek könyv meg minden de felfordul a gyomrom tőle (és ezzel elérte az egyik célját is a könyv valszeg vagyis remekül van megírva)/
2012.08.04 09:34:05
Köszi mindenkinek a sok hozzászólást. Annyit tennék hozzá pár év távlatából, hogy igazatok volt. A kép szar.
2012.08.04 16:08:03
Sose band! Legalabb tanultunk belole, s amint most a hozzaszolasokat ujraolvasva latom, mindannyiunkat nemi agytornara kesztetett. Es ez mar valami.
Karoly
Karoly
Csak ülsz...
Hortobágy
Bokor Ferihegyen
Rodinal 1+250 teszt
Durbuy
Argosz
Poézis
Hobbi vagy rendorseg?
Antinewton soft Talajnak
SMC Takumar 50/1.4
Bruegel: Krisztus a kereszttel
28 mm reszlet
Autostitch reklám
Brüsszel piac
H5N1
20mm 200mm
Buborékok
Park
Park